Sista försöket!

Jag skulle ju skriva om Restless legs och alla andra roliga sjukdomar jag har, men jag orkar inte dra detta en gång till. Det är så tråkigt!!!!!!!!!
Jag ger er bara en snabb beskrivning om läget. Om någon vill veta mer så finns det hur mycket som helst att googla fram. Ok? Men fråga gärna om ni undrar över något. Jag svarar på allt ni vill veta. Yrvette har inga hemligheter...hahaha...inte om mina sjukdomar i alla fall.

Här kommer käcka listan på sjukdomar och vad de kan leda till. Jag rangordnar dem i jävlighetsgrad och börjar med det värsta.

1. Restless legs.
En jävla skitsjukdom som gör mig vansinnig och handikappad! Jag kan inte sitta eller ligga still. Jag står upp och läser, löser korsord t.ex. Hur oavslappnat som allra helst!!!! Jag kan inte åka bil eller flyg, jag står på knä i bilen. Inte gå på bio eller restaurang utan att folk glor som om de sett ett UFO.
Jag äter mediciner som egentligen är mot Parkinson, de hjälper till en viss del. Jag ska kanske få nya tabletter efter sömnutredningen. Jag hoppas mycket på det. Om medicinen skulle sluta göra verkan så kan jag bara meddela er att då är det tack och adjö för Yrvette. Aldrig i helvete att jag orkar leva med det!!! I så fall bloggar jag vidare från Himlen! Japp....inte en chans att jag står ut då, för så JÄVLIGT är det!!!!

2. Sömnstörning.
Jag kan inte sova! P.g.a flera orsaker, men den utlösande faktorn och den som ställt till detta helvete från början är Restless legs-skiten!!!!
Min doktor har sagt att nu är det lite krisigt med mitt hjärta...det är utslitet snart. Alla inre organ tar stryk. Under sömnen repareras mycket....men det hinner inte kroppen med på 2h/natt. 
Total kollaps kallade doktorn det! 
Sömnstörningarna har lett till nästa sjukdom......nr 3.

3.Utmattningsdepression.
Ja, det vet väl alla vad det är. Utbränd, helt enkelt. Slut! Tom! Seg i huvudet! Glömsk! Ettrig! Orkeslös!
You name it! Eller googla!

4.  Ulcerös Colit.
Eller på svenska, blödande tjocktarm.
Jag har bra mediciner nu så sjukdomen hålls i shack, ingen fara alltså. Men ofta leder sjukdomen till cancer efter lång sjukdomstid. Jag har haft sjukdomen i 29 år nu...det ÄR lång tid!!!!! Men jag går på kontroll varje år så att ev. cancer upptäcks i tid. Får jag det så blir det påse på magen....helt ok! Det har jag inga problem med.
Kjells firma kanske skulle gå lite sämre bara, för då går det ju inte åt något skithuspapper!!!!
Skojar bara!!!! Inte fasen betalar jag för skithuspapper när vi har en stor jäkla lagerlokal full...hahahaha!
Ulcerös Colit kan ge földsjukdomar också....bl.a reumatisk värk, solöverkänslighet och allergi mot mygg. Kanon...jag har fått allt!!!! Jag ser ut som en EMO med alla mina ärr och sår efter soleksem och myggbett!

5. Fibromyalgi.
Att jag sätter fibron sist beror på att jag är ganska bra på att spärra mot smärta. Långvarig träning...hm! Man kan bli van att ha ont. Ont, värk, smärta....går att leva med. Nu är inte min fibro så vansinnigt jobbig som många andras. Men det räcker till. Man är ju lite handikappad av den också. Nästan samma symptom som vid utbrändhet, men med muskelvärk samtidigt.
En infogrej bara: Fibromyalgi är inte värk i musklerna, det KÄNNS bara så!!!! Det är istället en störning av smärtimpulserna till hjärnan! En jättemissuppfattning av många. Inte alls konstigt, en del läkare har heller ingen aning om det!!!
Ex. Kjell sitter och håller min hand och stryker med tummen mot handryggen på mig. Gulligt gjort av honom....MEN....för mig känns det som om han satt med ett suddgummi och gnuggade tills det går i genom skinnet!!!! Fel känslosignaler alltså!!!
Massage som är så skönt är rena döden för mig! När min massör trycker på de ömma punkterna så gör det gott-ont, men då sätter signalerna igång ännu mer och jag blir bara sämre. Nu vet jag det och går inte på massage mer, bara lätt lätt, fjädrlätt taktil stimulering.

Ja, det var det! Det blev mer skrivet än jag först hade tänkt, men undrar ni om något så fråga som sagt.

Trots dessa skitsjukdomar så är livet ganska normalt. Jag andas, äter, älskar, skiter och sover....nä, inte sover, men alla andra basala behov tillfredstäls. Det är ju bra!
Sen att andra inte kan förstå hur man orkar ha det så här, är en annan sak. Man kan och orkar det man vill. Och jag VILL! Jag vill så in i helvete mycket!!!! Jag har en enorm inbyggd energi som jag utnyttjar till max!!!! Det ger jag mig aldrig med. Kan jag inte få ha rätten till att GÖRA saker, då är ju livet helt jävla meningslöst!!!

En elak liten skitmänniska som heter Mia, har mailat mig tidigare och skrivit att hon tycker jag är en gnällig människa som har mage att klaga på att jag har ont när jag kommit hem från en heldags shoppande. Hon jämförde det med att vara bakfull efter en riktig fyllekväll.
Jävla idiot,  säger jag bara!!!!
Om jag stannade hemma och inte gjorde mina shoppingraider så skulle jag ju inte ha ont i fötter, ben och rygg. Nä, det stämmer! Men jag skulle heller inte ha speciellt kul!
Jag kan inte sitta hemma inlindad i bomull bara för att slippa ha ont. Då skulle jag bli galen och livsfarlig!!!!!
Jag vill leva! Jävlar vad jag vill leva!!!!
Men den dagen som inte Restless legs medicinen hjälper...då packar jag och drar till nästa liv!!!

Men var inte oroliga! Detta är INTE aktuellt! Jag säger till innan i så fall...jag fegar inte ur och går och tar livet av mig utan att säga tack och hej!!!!
Där har jag lite dåliga erfarenheter eftersom min pappa gjorde så! Han hängde sig när jag var 8 år. Därför var det ingen jättebra idé, det där med att sova i en galge....men det kunde ju inte Tesa veta. Så inget ont till dig om det Tesa....

Nu har jag ulkat ur mig en hel del här!!! Det känns ganska skönt!!! Nu skriver jag inget mer om sjukdomar....inte på ett bra tag i alla fall. Nu ska jag ha lite blombloggar ....hahahaha...
NEJ....Lillemor har förbjudit mig!!!! Inga fler blombloggar!!!!
Men en bild från tomten ska ni få. Stackars lilla tomte som fick hela störa mig i knät....hihihi.180cm lång och 90kg tung Yrvette i knät var nog ingen önskedröm...hahaha! Nu får jag väl inte en enda julklapp bara för det!!!!

God jul på er!!!


Kommentarer
Postat av: Tesa

Oooopsss...ja..nu känner man sig ju lite liten då...förlåt!!..jag visste verkligen inte!!



Jag måste bara få fråga en sak..(håller på och utarbetar en egen teori här)

Jag har en väninna som är sådär multisjuk också...hon är väldigt mycket för tidigt född...det var även nån annan som var det och hade mycket ont och flera sjukdomar..

Så jag bara funderar ibland på om det skulle kunna ha nåt med saken att göra...är du för tidigt född?



Och jag gillar ju blombloggar...hmm...fast inte om det betyder att du mår dåligt..

kram..o förlåt!!

/Tesa

2008-12-17 @ 07:48:23
URL: http://tesa.tradgardsblogg.se
Postat av: anette

vilken jäkla rutten jämförelse.....vad är den där Mia för person....

klart som fan att alla , sjuk eller inte måste känna att man lever, unna sig att göra saker...leva

annars är det inget liv....usch va förbannad jag blir!!!!!!



kramar i massor

2008-12-17 @ 07:53:52
Postat av: Lillemor Lindqvist

TESA:jag har ju en del jag med... och e för sent född så där rök nog den teorin.. tror helt enkelt att kroppen e skit.



det är nog ingen ide att fundera på varför... man kan ju ändå inte krypa tillbaka in om det skulle vara fallet.

kroppen e skit..det e min diagnos. men eftersom dom funkar.. eller ja hahaha så spelar det nån roll VARFÖR? bättre hade varit att få reda på HUR-stoppar man det..??



maria;: bra blogg. koncis.. bra information. det ÄR tjatigt. men för mkt info tror jag aldrig man får. hade behövts mer lite överallt.

hoppas att du kunnat knoppa NÅN minut efter raiden igår.

2008-12-17 @ 07:54:26
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: Maria

Men Tesa-fesa.....du behöver inte alls säga förlåt! Jag skrev ju att du inte kunde veta det....hihihi..tokfia!!!



Nej...självklart var jag INTE för tidigt född. Jag har ALLTID gjort allting rätt!

Komma för tidigt är inte min grej!

Så då gick den teorin åt helsicke då!



Men min egen teori kanske stämmer på dina väninnor. Den att den ena sjukdomen ger den andra om de inte behandlas. Alla mina sjukdomar hänger ihop på ett eller annat sätt.



Kram Tesa....och jag tror ta mig tusan jag ska blomblogga som motvikt till all snön!!!



Kram och sluta skämmas för något du inte kan rå för...hihi!

2008-12-17 @ 07:58:56
URL: http://yrvette.blogg.se/
Postat av: Cilla

Ja jag har också förstått det så att många av era sjukdommar hänger ihop på nåt vis, skriver er för ni är ganska många vid det här laget som lider av dessa vidriga sjukdommar.



Ser att ni hade de "mysigt" med tomten, hihi

Hoppas du idag har en bra "rå om dig" dag

kram

2008-12-17 @ 08:21:44
Postat av: Cilla

Ja jag har också förstått det så att många av era sjukdommar hänger ihop på nåt vis, skriver er för ni är ganska många vid det här laget som lider av dessa vidriga sjukdommar.



Ser att ni hade de "mysigt" med tomten, hihi

Hoppas du idag har en bra "rå om dig" dag

kram

2008-12-17 @ 08:21:56
Postat av: Lillemor Lindqvist

men dö.. du ska inte göra så.. jämföra och säga att du e hälften så dålig som jag. det är du väl inte??

du har all rätt i världen att må piss och skit oavsett om nån har mer ont eller liknande nån annanstans.. det funkar inte så-



men hur jag mår. jotack fint. har inte tagit mig upp ur sängen sen kl 11...ligger ut och in ur koma grejjerna. fattar nada om världen runt..har migrän så jag inte kan prata.. men det går över.

ska lägga mig igen nu..



nellie hälsar att mamma snodde benet utanför tomten så vill han ha det tillbaks ligger det i diket där utanför hahahahaah

2008-12-17 @ 14:41:32
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0