Anna-dagen

Idag ska lutfisken läggas i blöt, annars hinner den inte bli klar innan jul.
Nu lutar jag inte fisken själv, det finns så bra färdiglutad så det är inte värt besväret. Lite synd egentligen för det är ju en tradition som man kanske borde hålla på.

När jag var liten var det där med lutfisk på julafton väldigt viktigt.
Först åt man julbord så man höll på att spricka...sen massor av godis och kakor. På detta sedan så var det nötter , frukt och dadlar. När man var så sprickfull av mat så man nästan mådde illa så skulle vi äta igen. Då var det lutfisk, potatis, vit sås i mängder och massor av kryddpeppar på. Och jag åt!!!! Jag älskar lutfisk!
Sen vet jag inte hur vi lyckades, men efter det så var det tomtegröt med massor av kanel och socker. 
Jag åt då också....jag var ju tvungen att se vem som fick mandeln...hahahaha!
Jag tyckte allt att det var lite konstigt, för varje jul fick min farbror Janne mandeln!!!! Han var ogift så det passade ju, men jag började ana att mamma lade i mandeln i hans tallrik på flit......!?



Efter detta gick det nog inte att få ner en knäck ens...jag minns inte, men jag skulle tro det var god natt efter det. Vi skulle ju upp tidigt och åka till julotta dagen därpå.
Den morgonen började med uppvärmd överbliven gröt och skinkmacka.
Efter kyrkan så fick vi stuvad lutfisk med potatis. Det var om möjligt ÄNNU godare. Då var ju allt redan ihopgeggat så det var bara att vräka på kryddpeppar och sen sleva in!

Ja, maten är nog det jag minns mest av från mina barndoms jular.
Moster Jennys superäckliga bruna bönor...huuu...hon kunde verkligen förstöra det som jag tycker är det allra godaste på julbordet.
jag har förstått att det inte är så många som har bruna bönor på jul. Är det något Värmlandsnäskt eller Schymanskt påfund tro? Jag känner INGA andra som har det. Det kan ju vara så att vi har bytt ut rödkålen mot det istället. För NÅGOT måste man ju ha att fisa illa av....hihihi!

Men ååå vad jag pratar mat nu då!!!! Det beror nog på att jag inte får äta något idag....och jag är redan döhungrig! Jag har ju varit uppe sedan klockan 4, nu 4 timmar senare borde min stackars knorrande mage få frukost.......men det blir det inget med det!!! Inte förän imorgon eftermiddag får jag äta.
Då får jag en torr ostmacka och en kopp kaffe på uppvaket. Det smakar himmelskt gott!!!



Ja, god morgon på er då....ni som får äta




Kommentarer
Postat av: Lillemor Lindqvist

fast det var ju ingen GOD mat du snackade.....

hahha nej jag liiider med hela dagen. lycka till!!!!

2008-12-09 @ 08:14:04
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: cilla

Håller med Lillemor. Ingen god mat det där inte, tacka vet jag inlagd strömming.....



Håll tummarna idag för min lilla Sara!!

2008-12-09 @ 08:30:26
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Lillemor Lindqvist

mne cilla USCH du var ju ännu värre! vad e det för fel på hederlig prinskorv och köttbullar. DET är mat det hahahahaha

2008-12-09 @ 08:38:11
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: skanebengt

Hej snäckan, det ser gott ut, önskar jag orka göra sån frukost när inte Monica är hemma. Fan, är det Anna-Dagen idag..........Min morsas förnamn.... Ha en bra dag och Kram/Bengt

2008-12-09 @ 08:38:18
Postat av: anette

ja lutfisk va de alltid...fast vi startade julafton med det kl 12 prick...sen va de godis o pepparkakor o glögg o sån fram till kalle anka...efter kalle kom julbordet...sen tomten och mer godis..och tomtegröt förståss, fast vi hade risalamalta med apelsinbitar i.....

bruna bönor måste vara nåt inhemskt i er familj hahaha har aldrig hört talas om



vilken dag / dygn du har framför dig....usch

men imorgon får du äta...gött

2008-12-09 @ 08:46:27
Postat av: vivan

Tjena bruden!

Jo, här äter vi både rödkål och brunabönor....men vi köper inga fyrverkerier...det sköter vi genom utblåset där bak...fnizz!!! Bara sätta dit en tändsticka så smäller det och sprakar...morsning!!

2008-12-09 @ 15:29:34
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: alexandra

Lutfisk är ju såååå gottt,mmm mums

2008-12-09 @ 15:41:35
URL: http://pooooh.blogg.se/
Postat av: Lillemor Lindqvist

hallå där hungrig.. hur går det? lycka till imorgon nu. kram

2008-12-09 @ 18:23:31
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0