En seriös blogg för en gång skull

Nu har det varit en massa pladder här de sista dagarna. Kanske för att jag är lite schleten å tomkörd, men nu blir det en seriös blogg.

Först en forskarrapport:
Kvinnor som sover fem timmar eller mindre löper större risk för övervikt. Här visade sig risken vara tre gånger så hög för att gå upp 15 kg eller mer

Forskarna visade att skillnader i motion och kost inte orsakade problemen. Istället var det just bristen på sömn som gav övervikten.

Tvärtom visade forskarna vid Case Western Reserve University att de kvinnor som kroniskt hade dålig sömn åt mindre än övriga

Det är sedan tidigare känt att brist på sömn får kroppen att tillverka mer av stresshormonet kortison. Kortison har bl.a. den effekten att kroppen gärna vill lagra fett istället för att förbränna det.

Jag sover 2-3 timmar/dygn. Är det konstigt att jag är en mullabulla då?

Huuuu.....jag ser ut som en lastbilschaufför!!!!!!


Men nu så ska jag få sova snart...hoppas jag. Igår fick jag brev från ÖNH, jag ska få komma in på sömnutredning! Jag ska ringa idag och boka en natt när jag ska testsova på sjukhuset. Härligt!!!!!!!

Samtidigt fick jag en tid hos reumatologen igen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra där, men jag skulle ta en hel massa prover en vecka innan jag skulle dit, så de ska kanske göra om undersökningen...? Jag vet inte...... All hjälp man kan få mottages tacksamt!!!


På universitetet i Newcastle har det också forskats minsann!
Forskarnas slutsats är att ju mer förmögen en kvinnas man är, desto fler orgasmer har hon. Thomas Pollet tror att fenomenet är en slags evolutionär anpassning som är medfödd hos kvinnor, vilken leder till att de söker män med så hög kvalité och status som möjligt.
/Expressen

Tjo ho....vart bor Kamprad?????
Eller Fredrik Lundberg????

 
Fullständigt totalt osexig karl, enligt Yrvette.


Nä ni, grabbarna i Newcastle, där har ni allt fel!!!
Det krävs allt lite annat än en fet plånbok för det!!!

***************************************************

Och nu över till de lokala nyheterna:
(Historik: Ja, som de flesta av er vet, så separerade jag och Kjell i höstas. Det blev inte så långvarigt, vi är nu delsbos/särbos/sambos i en salig blandning.)

 Igår när jag var på Coop och handlade så träffade jag rörmokaren som fixade vårt badrum. Vi pratades vid lite:
-Jag hörde att gubben din har stuckit ifrån dig också.
-Öh...jaha?
-Ja, han bor väl i gamla badhuset nu?
-Jo, ibland....eh...men vi.....
-Och så stack han till Thailand....!
-Ja...jo..det...
-Fick han tag i nåt där då?
-Va? (
min hjärna surrar och kopplar ihop skild karl +thailand...aha...nytt fruntimmer!!!!)
-Nja, han hade med sig samma kärring hem som han åkte dit med.
-Jaså du...han hade med sig henne dit??!!! Vad är det för e då?
-Jo, det var allt JAG det!

Snacka om besviken och olycklig min...hahahaha!
Ja, så går alltså ryktet i vår byhåla...hahahaha. Kjell har lämnat mig och åkt till Thailand för att skaffa sig en ny fru......
Ja jäklar! Hahahaha...och gissa vart en del av denna info kom från då?
Från Babsan...den lilla skvallertackan, hihi!!!! Endera har hon gjort om storyn totalt för att hon inte trott på min version....eller så lyssnade hon inte när jag berättade...eller så har rörmokaren funderat ut detta på egen hand.
Visst är det härligt att bo i en liten håla där alla känner alla. Eller?????


Kjell och ho dänn där nye kärringa!


Jaha...och nu då? Vad ska jag hitta på nu? Jag har inget mer att blogga om känner jag.
Eller jo.....hehehe....igår var det allt en massa skitprat och knepiga kommenterer på min blogg. Det kanske är bäst att berätta att jag känner den anonyma gnällkärringen som kommenterade min taskiga attityd mot Lillemor. Hon fattade att vi bara skämtade med varandra.....men det gjorde nog inte alla.
Lillemor och jag kan säga precis vad vi vill till varandra...vi vet PRECIS vart vi står i vår vänskap!

Sen fick jag ju lite goa tips som vanligt igen...hahahaha! Men det är ju inte så lätt att hänga med i mina sjukdomar. De är ju en hel del.
Jag drar dom här igen då:
Ulcerös Colit = Blödande tjocktarm på svenska. Jag kan verkligen inte svälja 5 pepparkorn!!! Det skulle vara ungefär som att svälja ett rakblad!!!

Sömnstörningar: Jag har sömnapné, snarkar som ett svin och kan inte ligga still p.g.av en annan sjukdom* Jag sover 2-3 tim/dygn.
 
Restless legs* Jag kan inte sitta eller ligga still några längre stunder. Detta gäller dygnet runt, men värst på eftermiddag/kväll/natt. Jag kan inte åka bil, gå på bio, flyga långt, ligga och läsa en bok...t.ex. Jag STÅR och läser, ser på tv, löser korsord. Jag stod upp i 7 timmar i ett sträck + lite då och då, på flyget från Thailand. Detta är ett helvete värre än något annat!!!!! Det hjälper inte om jag tuggar saltgurka, har en fläkt mot benen, ett ullgarn runt fotleden eller om jag motionerar. det enda som hjälper lite är medicinen som är mot Parkinson. Alltså är det en neurologisk sjukdom som inte kan botas med saltgurka! 

Reumatisk värk: Som en följdsjukdom av Ulcerös Colit. Den sitter bara i de stora lederna som knä, fotled, handled, höft. I mitt fall, bara på höger sida.
 
Fibromyalgi: Suck....ingen idé att förklara denna helt knäppa sjukdom. Det finns 1000 symptom som man kan ha. Jag kan inte allt själv, men så fort jag undrar över något så frågar jag Lillemor som är expert på området. Hon har en hel del bra sidor länkade från sin blogg. Vid intresse så kan ni kolla där. 

Och till sist, Ryggskott med ischias....ev. diskbråck: Inga förklaringar behövs här va?

Av dessa sjukdomar så kan jag räkna med att ryggskottet, alt diskbråcket går över, så det är bara bagateller!!! 
Sömnstörningarna hoppas jag få hjälp med nu. Ulcerös Colit, Restless legs, Fibromyalgi, Reumatism är kroniska sjukdomar och sådant jag får leva med. Det funkar förutom en sjukdom: RESTLESS LEGS. Den satans jävla sjukdomen gör mig helt handikappad!!!!! Jag hoppas mycket på att den nya medicinen som jag snart ska få, ska hjälpa lite............annars vet jag faen inte vad jag gör! 

Ja, det var väl det hela!? Eller...hm..jag har ju en tumör på ryggen också, som kanske skulle ta och opereras bort...men jag orkar inte det just nu...den är nog inte elakartad...men den jäkeln har börjat växa nu igen...men näää, vi skiter i den. Det räcker bra så här tycker jag. 

Snart är det vår och sommar...då kommer nästa käcka grej: Solallergi och ljusöverkänslighet med stora kliande varblåsor och så är det myggallergin.....hahahaha...jag är ju för tusan som en hel jäkla FASS-sammanställning! 

Men det är ingen fara med mig!!!! Det är sant! Jag har haft dessa sjukdomar så länge så jag har vant mig nu. Jag gör det jag kan, men oftast alldeles för mycket, för jag VILL inte vara sjuk!!!! Jag VÄGRAR att låta sjukdomarna ta över! 
Foten i kläm...jajamen!!!

Lägg sen till alla dumheter jag råkar göra också...fniss...spika fast en bräda i fingret och sånt....
Herregud....vilket liv jag har...hahahaha! Men jag lider faktiskt inte speciellt mycket.....jag har ju kul för det mesta. Man har ju inte roligare än man gör sig, och det är förbaske mig så sant som det är sagt!!! 

Vi hade ganska roligt på akuten när jag kom in med brädan......eller...alla som jobbade där i alla fall. De skrattade så de höll på att dö när jag berättade vad som hänt....och hur jag tog mig till akuten. Men det är en annan story...! Nu måste jag ge mig att tjöta. Det blev ju en halv roman här. 

Puss och god natt alla! Nej...fasen heller....det har ju hunnit bli morgon redan! 
God morgon då, alla!!!


 

 



Kommentarer
Postat av: lillemor

bra ett helt gäng såna bloggar är bra. finns så många(ser man ju) som inte begriper ett skit. dom behöver läsa. men läs då alltihop!!!ävenom det är mkt. om man tänker så här: ja det är jobbigt för mig att läsa alla utläggningar. men tänk på maria.. som LEVER med dom.inte bra

ser inte ut som du sovit heller. men ja jag övergår till nåt mindre seriöst här i slutet.



I&feature=related" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=d54TiN3t5I&feature=related

2009-01-22 @ 07:11:28
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: Charlotte

Rullar över på rygg och gör en pudel... din forskningsresearch klår min. :-)

Trevlig helg - och titta gärna in hos mig och tävla om glasögon och gröna trasor - eller se mig som kines!

2009-01-23 @ 15:05:28
URL: http://www.charlotte.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0