Man ska inte kasta sten när man sitter i kuvös!!!!

Och inte heller ro båten iland förän fan har kommit över bron......

Stefan och Emma började roa sig med att göra om ordspråk och talesätt på detta vis. Jättekul, tyckte jag och hängde på deras ordvrängande. Men i verkliga livet tycker jag inte det är så kul. Hur ska man agera när någon svänger sig med "kloka ord" och talesätt på fel sätt? Ska man rätta dem och riskera att bli sedd som nån jäkla Besservisser eller ska man låta dem fortsätta att göra bort sig inför andra också?

Stavfel struntar jag i, man vet ju vad personen menar ändå. Avstavningar på fel ställe kan ju däremot bli lite mer problematiskt: ex. Djupfryst kyckling lever.
VA????? Hur överlevde den det?

Eller Bord-slampa, Urin-vånarna, Glass-kål osv

Nu tycker ni nog att JAG ska hålla die klappe som klämmer in en massa ????? !!!!!! och hahahaha........överallt när jag skriver. Men det är medvetet eftersom det är så lätt att missförstå det som skrivs. Det kan vara svårt att avgöra om det är sant eller på skämt, det som skrivs. Ironi kommer inte riktigt fram. Missförstånden har varit många, så för att undvika det så ÖVERDRIVER jag texten så mycket jag kan!!!!!!!!

Ibland när någon använder ett talesätt på fel sätt, så kan jag känna: Hehehe...din dumma fan!!! Fortsätt att säga så och gör bort dig du, JAG tänker inte rätta dig...hehehe! Men då handlar det om någon som inte står mig nära. Jag vill ju inte att de nära och kära ska bli bortgjorda, för då rättar jag och gör dem uppmärksamma på "felet" 


Min  f.d make sa alltid: -Det är dumt att misslyckas. 
Ja, visst är det...hahahaha! Det är ju mycket bättre att lyckas! 
Detta felsäg berodde på att han försökte prata lite finare värmländska. På värmländska så låter dumt och dömt på samma sätt, så han trodde alla andra sa uttycket på dialekt, men att han istället använde ordet korrekt. Jag föklarade hur många gånger som helst att det är ett talesätt för att säga att något på förhand är dömt. Att det var meningslöst att ens försöka! Men nej....det gick aldrig in i hans skalle!  
Här lade jag mig i och försökte rätta honom alltså. Inte för att jag skulle visa mig så duktig, utan för att jag inte ville att han skulle göra bort sig inför andra. hade han inte varit en närstående person så skulle jag aldrig ha sagt något. 

Som dessa goa felsägningar t.ex:
-Du kan skratta dig lycklig
Hahahaha...ja, jag försöker! Men skam den lycka som varar...hahahaha! 

En f.d arbetskompis sa alltid: -Man ska inte dra alla över en kant
Eh....nä det är väl inte så bra kanske, då ramlar de ju ner och slår sig.

En f.d granne skulle visa sina tatueringar för mig: -De är inte så snygga för de är inte ifyllda med färg än. Det är bara konjunkturerna än så länge

Kanske en lågkonjunkturtatuering vore något för Reinfeldt????


"Någon" som säger Antiflammatorisk medicin.  
Mot vadå???? Vad är flammatorisk?

En nuvarande make som säger prydd när han menar pryd.....hahahaha!  Nej det stämmer Kjell.....jag är inte särskilt prydd av mig! Prydd betyder väl ungefär: Garnerad, dekorerad, och det är jag ju inte! Jag är inte speciellt pryd av mig heller....hahaha! 


Sen finns det ju alla söta felsägningar som kommer från barn. Nennisungen var mästare på att använda rätt ord men i fel sammanhang....om ni förstår hur jag menar. Ex: -Jag vill ha den feta jackan för den smala är för kall! 
Goa lilla ungen min...hahahaha! Det var ju rätt tänkt, men ändå fel......




Hm.....allt detta sagt av en som har ett perfekt språkbruk och alltid uttalar allt rätt!!!!
Näää...så självgod är jag inte så att jag tror det. Jag svänger mig med engelska ord som troligtvis blir fel ibland. Uttalade acceptera som asseptera ända tills Jenny rättade mig. En annan sak som Jenny lärde mig var uttrycket 24/7. Hon skrev det på sin blogg och jag undrade vad hon skulle göra då, den 24:e juli????
Det tyckte Nennisungen var jätteroligt...hahahaha! Retromamma fattar ingenting!!!
Jag säger säkert massor av fel och kommer garanterat att fortsätta med det också, ända tills någon säger till mig. 

Snart är det morgon....suck, ännu en lång dag att slå ihjäl! Det är lite drygt när man bara sovit 3 timmar av 45. 
Men jag orkar ett varv till antagligen...
Yrvette, sätt lite sprätt!


 


 



Kommentarer
Postat av: CILLA

Hahaha va sant du säger...Men tänk så mycket roligt vi kan ha åt dessa som säger fel hihi. "Den som söker han letar" är väl mycket roligare än "Den som söker han finner"

2009-02-04 @ 07:24:07
URL: http://cillaingelsson.blogg.se/cillirill
Postat av: vivan

Den fege har sitt ansikte i ändan!

Ändan kröner verket,sa urmakaren,satte sig på klockan.

Käka elefanter och sila mygg...eller hur var det nu????



ha,ha,ha...skitkul! ha det så bra iaf...kramen!

Och inte har jag fixat någon film än...men bättre sänt än aldrig...

2009-02-04 @ 10:14:17
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: vivan

Mycket skrik och litet ull,sa gumman när hon klippte grisen!

2009-02-04 @ 10:17:36
URL: http://vwellermo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0